توضیحات کامل : 

پکیج (پروتکل) فرزند پروری مثبت در 22 صفحه ورد قابل ویرایش با فرمت doc



·         توضیحات ابتدایی :

 

آماده سازی در 8 جلسه درمانی

طراحی شده به صورت آموزش گروهی

آماده شده در بیش از  22  صفحه (فونت B lotus)

فرمت فایل : ورد (word) با فرمت  doc

نوع تایپ متن : کاملا استاندارد و قابل ویرایش

دارای رفرنس معتبر و به شیوه   APA

 

توجه: این پکیج (پروتکل) شامل جلسات درمانی برای آموزش و اجرا می باشد. لازم به ذکر است که این پکیج برگفته از پایان نامه های کارشناسی ارشد و دکتری دفاع شده می باشد و در تحقیقات مختلف مورد استفاده قرار گرفته و با جامعه و نمونه ایرانی سنخیت کامل دارد.

 

 پشتیبانی 09191809834  (لطفا فقط عنوان فایل، نام خریدار و مشکل خود را پیامک بزنید تا سوال و مشکل شما به متخصص مربوطه ارجاع شود).

نحوه دانلود : بلافاصله پس از پرداخت آنلاین قادر به دانلود فایل خواهید بود و همچنین یک نسخه از “لینک دانلود” نیز برای شما ایمیل می شود.

 

نمونه ای از جلسات درمانی پکیج مورد نظر:

 

 

جلسه اول:

1-    آشنایی با اعضای گروه و توضیح اجمالی در مورد متغییر مربوطه در جلسات آموزشی

2-    توضیح در مورد  قوانین اساسی برای گروه و تدوین قوانین اساسی گروه

3-    توضیح در مورد متغییر پژوهش

-         نشانه های اختلال یا متغییر مربوطه

-         انواع اختلال

-         علل اختلال

-         سایر اختلالاتی که با اختلال مورد نظر همبودی و همپوشی دارند

-         انواع روش های درمانی     

4-    توصیف اجمالی در مورد فرزند پروری مثبت و هدف استفاده از آن

5-    خلاصه جلسه

هدف:

آشنایی با اختلال در پژوهش مورد نظر و علائم مشکلات اختلال و برنامه آموزش فرزند پروری مثبت به منظور برجسته کردن لزوم چنین برنامه های آموزشی و ایجاد انگیزه و جلب همکاری آنها

 

 

جلسه دوم

1-    مرور جلسه پیش

2-    توصیف و تعریف فرزندپروری مثبت به تفصیل

3-    جنبه های مهم فرزندپروری مثبت

.ایجاد محیطی امن

.ایجاد محیط مثبت یادگیری

.استفاده از قانون ابراز وجود

.داشتن توقعات واقعی

.مراقبت از خود به عنوان یک والد

4-دلایل مشکلات رفتاری کودکان

.علل ژنتیکی

.علل خانوادگی (پاداش های اتفاقی به رفتارهای منفی، تله اصرار کردن، نادیده گرفتن رفتارهای مطلوب، الگو گرفتن، نحوه ارائه دستورالعمل­ها، پیغام­های هیجانی).

.علل مربوط به محیط خارج از خانه (همسالان و دوستان، مدرسه، رسانه های گروهی، تکنولوژی)

4-    چگونگی ثبت رفتار و ارائه جداول ثبت آنها

5-    خلاصه جلسه

6-    تکلیف منزل:

رفتارهای نادرست کودک خود را با استفاده از جدول و نمودار داده شده در طول هفته آینده ثبت کنید.

هدف: آشنایی با برنامه فرزند پروری مثبت.

 

 

جلسه سوم

1-    مرور جلسه دوم

2-    بررسی تکالیف جلسه دوم و ارئه بازخورد

3-    تقویت رابطه والد – کودک با ایجاد روابط مثبت با کودکان

.صرف وقت کافی و با کیفیت با کودکان

.گفتگو با کودک

.نشان دادن محبت و علاقه

 4-تشویق وتقویت رفتار مطلوب

انواع تقویت کننده­ها

.حسن غرور و افتخار شخصی

.توجه مثبت (کلامی وغیر کلامی)

.امتیاز دادن و فعالیت­های سرگرم کننده

.انجام یک فعالیت مشترک با کودک با عنوان نوعی امتیاز

.پاداش های عینی

5-نحوه ارائه تحسین کلامی

.توجه کودک را جلب کنید.

.رفتار مورد نظر را توصیف کنید (تحسین توصیفی)

.با حرارت تشویق کنید.

.صادق باشید.

6-روش های آموزش مهارت­ها و رفتارهای جدید

.ارائه نمونه­ای مناسب از طریق الگو سازی

.استفاده از آموزش اتفاقی

.تشویق استقلال فردی از طریق روش بپرس بگو و انجام بده

.استفاده از چارت رفتاری

7-خلاصه جلسه

8-تکلیف منزل

.استفاده از روش آموزش اتفاقی و بپرس، بگو، انجام بده در طول هفته و ثبت آن در جدول ارئه شده

هدف: تقویت تعاملات مثبت بین والد و کودک و ارائه راهکارهایی به منظور ایجاد یک ارتباط به عنوان نخستین گام مهم در کنترل کودک و همچنین آموزش راهکارهایی برای ایجاد رفتاری مطلوب در کودک

 

پروتکل درمانی فرزند پروری مثبت

اصولا محتوای این برنامه برگرفته از مطالب زیر است:

1- محتوای این برنامه بر اساس مدل یادگیری اجتماعی است که تعامل والد­ـ­کودک و ماهیت دو سویه بودن این تعاملات را برجسته می­سازد (پاترسون، 1982)، این مدل، آن دسته از مکانیسم­های یادگیری را که الگوهای ناکارآمد و استبدادی تعاملات خانواده را حفظ و نگهداری می­کند، شناسایی کرده و رفتارهای اجتماعی آتی را در کودکان پیش بینی می­کند. در نتیجه برنامه به والدین مهارت­های مثبت برای جایگزینی اعمال اجباری و اسبدادی فرزندپروری آموزش می­دهد.

2- پژوهش در مورد رفتار درمانی خانواده و کودک و تحلیل­های کاربردی رفتار که منجر به استرتژی­های مفید تغییر دهنده رفتار شده است، خصوصا پژوهش­هایی که روی نظم بخشی مجدد سابقه مشکل رفتاری، از طریق طرح محیط­های مثبت بیشتر برای کودکان تاکید دارد.

3- تحقیقات توسعه یافته روی فرزندپروری در بافت­های زندگی روزمره که صلاحیت­های کودکان را در موقعیت­هایی که به طور طبیعی رخ می­دهد، شناسایی می­کند. خصوصا موقعیت­هایی که باید آن­ها را در منشأ این دو مورد جستجو کرد: صلاحیت­های هوشی و اجتماعی و روابط اولیه والد-­فرزندی. آموزش والدین، خطر افزایش مشکلات عاطفی و رفتاری کودکان را کاهش می­دهد، طوری که والدین بتوانند از تعاملات روزمره طبیعی برای آموزش مهارت­های کلامی و اجتماعی، صلاحیت­های رشدی و مهارت­های حل مسآله در محیطی عاطفی­-­حمایتی، به فرزندانشان استفاده کنند. تآکید خاصی روی آموزش اتفاقی یعنی تعاملاتی کودک خود آغازگر آن است، وجود دارد. اگر کودکان نتوانند صلاحیت­های کلامی را فراگیرند و همین­طور نتوانند در طول دوران کودکی تکانش را کنترل کنند، در معرض خطر پیامد­های رشدی نامطلوب مثل مشکلات رفتاری قرار می­گیرند.

4- مدل پردازش اطلاعات اجتماعی که نقش مهم شناخت­های والدین مثل نگرش­ها، انتظارات و اعتقادات را به عنوان عواملی که خود کارآمدی والدین، تصمیم­گیری و مقاصد رفتاری آن­ها سهیم هستند، برجسته می­سازد. این برنامه، نگرش­های والدین را از طریق تشویق والدین به شناخت توضیحات تعملی متناوب اجتماعی برای رفتار کودکشان، مورد توجه قرار می­دهد.

5- این برنامه عوامل خطرساز امور ضعف مدیریتی والدین، اختلافات زناشویی و استرس و افسردگی آنان را مورد توجه قرار می­دهد. امور استبدادی والدین در فرآیند آموزش فعال مهارت­ها قرار می­گیرد که باعث می­گردد والدین توانایی از بین بردن سیکل­های منفی مداخلات والد-­فرزندی را پیدا کنند. ناسازگاری والدین یکی از عوامل خطر ساز برای فرم­های روان­سنجی کودکان و نوجوانان است، از این رو این برنامه، کار گروهی و همکاری را در بین کسانی که در برزگ کردن کودک مشارکت دارند پرورش می­دهد. بهبود ارتباط والدین، عامل مهمی برای کاهش تعارضات والدین در مورد مسائل کودک است و مشکلات فردی هر کدام از والدین و کودکانشان در روابط تعارض­آمیز را کاهش می­دهد. همچنین ساندرز و همکاران  (2007) گزارش کرده­اند که TRIPLE P عوامل استرس­زای والدین را نیز تحت­الشعاع قرار می­دهد و عواملی مثل افسردگی، عصبانیت، اضطراب و سطوح بالای استرس می­توانند از طریق بهبود مهارت­های والدینی کاهش یابند.

6- رویکرد سلامت جمعی و عمومی در زمینه مداخلات خانواده، همانطور که بیگلان (1995) اشاره کرده، کاهش رفتار ضد اجتماعی در کودکان مستلزم یک بافت جمعی و عمومی برای والدین است. هدف از استراتژی­های پیشرفتی سطح اول TRIPLE P، به عنوان بخشی از یک سیستم وسیع­تر مداخله، ایجاد تغییرات در بافت وسیع­تر بوم شناسی والدینی است. این تغییر با طبیعی کردن تجارب والدین (خصوصاً فرآیند شرکت در آموزش والدین) و نیز با شکستن احساس تنهایی والدین و مهم دانستن مشکلات فرزندپروری صورت می­گیرد (ترنر و همکاران، 2002).

شیوع رو به افزایش مشکلات سلوک در کودکان موجب شده است که این اختلالات جزء اصلی بیماری­های کودکان قرار گیرد. از سوی دیگر، هزینه­های اقتصادی، اجتماعی و روانی ناشی از چنین مشکلاتی و نیز جوان بودن و شرایط در حال توسعه کشور ما، لزوم توجه به این مشکلات را بیشتر می­کند. مشخصه­های خاص این کودکان موجب شده است که والدین و به ویژه مادران آن­هافشارهای والدینی بیشتری از سایر مادران متحمل شوند و اثرات مخرب چنین استرسی بر بهداشت روانی و من جمله احساس صلاحیت والدگری آن­ها، موجب تشدید مشکلات سلوک خواهد شد. به طوری که این مسآله خانواده را در چرخه­ای معیوب و دائمی گرفتار می­کند.

 

 



. Biglan

 

 

  • چرا اعتماد به ما ؟

وبسایتی که هم اکنون در آن قرار دارید زیر مجموعه سایت آفمَس به نشانی (ofmas.ir) می باشد و شما را به فروشگاه فایل آفمَس برای خرید انتقال می دهد. فروشگاه آفمَس دارای نماد اعتماد الکترونیک از وزارت صنعت، معدن و تجارت می باشد که در صفحه اصلی این سایت قابل مشاهده است .