// ۳۱ خرداد ۹۶ ، ۰۹:۲۸

 

آب بنوشید

شب خود را برای صبح که میخواهید روزه بگیرید آماده کنید. مدتی بعد از افطار سعی کنید همیشه در کنار خود آب داشته باشید و هر ساعت یک یا دو لیوان آب بنوشید. یکی از راه هایی که کمک میکند یادتان بماند آب بنوشید این است که با کارهای دیگرتان شریکش کنید. مثلا میتوانید هر بار که از تلوزیون پیام های تبلیغاتی پخش شد یک لیوان آب بنوشید. سعی کنید روزانه 3 لیتر آب بنوشید. اما یادتان باشد اگر نوشیدنی های  شیرین یا کافئین دار استفاده کردید باید بیشتر آب بنوشید.

نوع لباس

مواظب نوع لباس پوشیدن خود در طول ماه رمضان باشید. رنگ پیراهنی که میپوشید، جنس پارچه ی شلوار و لایه های لباس همه نقش مهمی در درجه حرارت بدن و پایین نگه داشتن آن دارند. اگر داخل جایی مثل اداره کار میکنید سعی کنید لباسی با رنگ روشن بپوشید، اما اگر بیشتر وقت خود را بیرون سپری میکنید پوشیدن لباسی تیره کمک میکند از تاثیر خورشید در امان بمانید. البته رنگ مشکی توصیه نمیشود چون باعث جذب گرما و نزدیک شدن این گرما به بدن میشود. بعضی معتقد هستند پوشیدن یک عرق گیر پنبه ای میتواند بدن را از گرمای خورشید در امان نگه دارد. حقیقت این است که پوشیدن عرق گیر به خصوص عرق گیری که رطوبت داشته باشد خطر کم آب شدن بدن را بالا میبرد. عرق گیر عرق را جذب میکند و کم کم مرطوب میشود و لایه ی پنبه ای عرق گیر باعث بالا رفتن دمای بدن میشود مخصوصا اگر یک لباس هم روی آن پوشیده باشید. پوشیدن تی شرتی که به بدن نچسبد و اجازه دهد عرق تبخیر شود ایده ای بهتر است.

دوش آب سرد

دوش آب سرد به چندین روش کمک میکند بدن در ماه رمضان کم آب نشود. بعد از چند روز روزه گرفتن تشنگی تبدیل به احساسی عادی میشود. پس سعی کنید به دیگر نشانه های کم آب شدن بدن توجه کنید، ترک خوردن لب، برافروخته شدن پوست، خستگی، افزایش دمای بدن، نفس نفس زدن، بالا رفتن ضربان قلب، سرگیجه، ضعف و به سختی نفس کشیدن از نشانه های کم آب شدن شدید بدن است. اگر یک یا چند مورد از این نشانه ها را در خود مشاهده کردید باید از هر راه ممکن کمک بگیرید تا دمای بدن پایین بیاید. 5 تا 10 دقیقه سر خود را زیر دوش آب سرد  بگیرید ( آب خیلی سرد نه، دمای آب به حدی باشد که احساس سرمای آزار دهنده نکنید ). اگر سرکار یا در اداره هستید مسلم هست که امکان دوش گرفتن ندارید در این شرایط میتوانید یک حوله ی کوچک را با آب سرد خیس کنید و روی پیشانی، اطراف گوش، گردن، پشت گردن و روی سینه ی خود بکشید.

غذایی که میخورید

غذایی که میخورید نقش مهمی در کم آب شدن بدن یا تامین آب کافی برای بدن ایفا میکند. غذاهای دارای قند بالا ( مانند شیرینی های ماه رمضان ) میتواند بدن را بسیار کم آب کند. اما میوه ها گزینه ای مناسب برای ذخیره اضافی آب هستند. پس به جای اینکه موقع افطار یا سحر این شیرینی ها را بخورید میوه میل کنید، میتوانید چند تکه هندوانه یا پرتقال بخورید. سالاد های سبز نیز گزینه های مناسبی هستند که با خوردن آنها آب بدن تامین میشود.

ورزش کردن

با عرق کردن بدن مقدار زیادی آب از دست میدهد، بدون شک ورزش کردن باعث کم آب شدن بدن میشود. اما ورزش باعث دفع صموم و دیگر عناصر مضر که باعث کم آب شدن بدن هستند میشود. زمان مناسبی را برای ورزش کردن انتخاب کنید ( 2 تا 3 ساعت بعد از افطار توصیه میشود  ) بعد از ورزش سعی کنید به همان مقدار که آب از دست دادید آب بیاشامید تا بدن تامین شود.

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">

دیدگاه ها ۲

  1. سام نجفی نیا | ۳۱ خرداد ۹۶ ، ۱۳:۰۷ | لینک
    مرسی
  2. لاوگراف •_• | ۳۱ خرداد ۹۶ ، ۱۴:۳۱ | لینک
    دوش آب سرد عالیه
    مرسی