بررسی عوامل موثر بر ایجاد مطالبات معوق بانکی و ارائه راهکارهایی جهت پیشگیری از آن در بانک سپه
دسته بندی | مدیریت |
فرمت فایل | docx |
حجم فایل | 589 کیلو بایت |
تعداد صفحات فایل | 146 |
فهرست مطالب
چکیده 1
فصل اول: کلیات تحقیق.. 2
1-1 مقدمه. 3
1-2- بیان مساله. 5
1-3 اهمیت و ضرورت انجام تحقیق.. 5
1-4- مرور ادبیات و سوابق مربوطه. 7
1-4-1- پیشینه تحقیق.. 7
1-5 چهارچوب نظری.. 9
1-6 اهداف تحقیق.. 10
1-6-1 هدف آرمانی.. 10
1-6-2 هدف کلی.. 10
1-6-3 اهداف ویژه 10
1-7 فرضیههای تحقیق.. 10
1-8 سؤالات تحقیق.. 11
1-9 مدل مفهومی تحقیق.. 11
1-10 قلمروتحقیق.. 12
1-11 روش شناسی تحقیق.. 12
1-12 جامعه آماری وتعیین حجم نمونه. 12
1-13 ابزارگردآوری دادهها 12
1-14 ابزار تجزیه و تحلیل دادهها 13
1-15تعریف واژهها و اصطلاحات فنی و تخصصی (به صورت مفهومی و عملیاتی) 13
فصل دوم : ادبیات موضوع و پیشینه تحقیق.. 17
2-1 پیدایش بانکداری.. 18
2-2 سابقه بانکداری در ایران. 18
2-3 ایجاد بانکهای ایرانی.. 19
1-3-2 بانک سپه. 19
2-4 اهداف نظام بانکی.. 20
2-5 اصول اعطای تسهیلات اعطایی در بانکداری اسلامی.. 21
2-6 نظام اعتباری در ایران. 21
1-2-6 شرایط پولی و اعتباری قبل از پیروزی انقلاب اسلامی.. 22
2-7 مبانی اندیشهای نظام اعتباری فعلی ایران. 23
1-2-7 قانون عملیات بانکی بدون ربا 23
2-8 ویژگیهای ساختاری نظام بانکی کشور. 24
2-9 نقش دولت در نظام مالی و پولی: 29
2-10 بررسی روند تغییرات سود سپردههای بانکی و اثرات ناشی از کنترل نرخهای سود در مقابل شاخص تورم 30
2-11 آسیبشناسی وضعیت تخصیص اعتبارات بانکی به بخشهای مختلف اقتصادی.. 31
2-12 مشکلات ناشی از نظام بروکراسی و چارچوب قانونی فرایند اعطای اعتبار. 33
2-13 تئوری اطلاعات نامتقارن (Asymmetric information theory) 34
1-13-2 مسائل و مشکلات ناشی از عدم تقارن اطلاعات.. 36
2-13-2 راه حلهای ممکن برای مشکلات انتخاب نامساعد و خطر اخلاقی.. 37
2-13-3 راههای تقلیل مخاطرات اخلاقی.. 38
2-14تورم (inflation) 40
2-14-2 اندازه گیری تورم. 41
2-14-3آثار تورم. 41
2-14-4 علل تورم. 42
2-14-5 انواع تورم بر حسب علل ایجاد آن. 42
2-14-6 درمان تورم: 44
2-15 نظارت (supervision) 44
2-15-1 نظارت در تسهیلات اعطایی در بانکداری بدون ربا 45
2-15-2 اهمیت نظارت.. 45
2-15-3 اهداف نظارت.. 46
2-15-4 ارکان نظارت.. 46
2-15-5 انواع نظارت.. 46
2-15-6 مراحل نظارت.. 47
2-16 اعتبارسنجی مشتریان. 47
2-16-1 رتبهبندی اعتبار (credit rating) 47
2-16-2 فرآیند تصمیم گیری اعطای تسهیلات.. 48
2-16-3 مزایای شرکتهای سنجش اعتبار. 52
2-16-4 کاربرد تکنولوژیهای نوین برای سنجش اعتبار واعطای تسهیلات.. 54
2-17 مدیریت ریسک در نظام بانکداری بدون ربا (با تاکید بر ریسک اعتباری) 55
2-17-1 تعریف ریسک... 55
2-17-2 مدیریت ریسک... 56
2-17-3 مدیریت ریسک در بانکداری اسلامی.. 57
2-18 آسیبشناسی ثبات مالی و تاثیر آن بر امنیت اقتصادی در ایران با تاکید بر مطالبات معوق بانکها 58
2-19 عملکرد بانکها 60
2-20 آسیبشناسی بروز مطالبات سررسید گذشته و معوق.. 63
2-21 اختلاف نظرها پیرامون علل بوجود آمدن مطالبات معوق.. 66
2-21-1 دیگرعوامل تاثیر گذار در کاهش مطالبات معوق.. 72
2-22 شرایط متقاضیان جهت دریافت تسهیلات در بانک سپه. 74
2-22-1 فرایند اعطای تسهیلات در بانک سپه. 75
2-22-2 ارکان اعتباری بانک سپه. 76
2-23 پیشینه تحقیق.. 78
2-23-2 تحقیقات خارجی.. 78
2-23-2 تحقیقات داخلی.. 82
فصل سوم: روش تحقیق.. 86
3-1 مقدمه. 87
3-2 روش شناسی تحقیق.. 87
3ـ3 متغیرهای تحقیق.. 89
3-4 روش گردآوری دادههای تحقیق.. 90
3-4-1 نحوه تنظیم پرسشنامه. 90
3-4-2 مراحل طراحی پرسشنامه. 91
3-4-3 محتوای پرسشنامه. 91
3-5 روایی پرسشنامه (اعتبار) 92
3-6 پایایی پرسشنامه (اعتماد) 92
3-7 مقیاس اندازهگیری تحقیق.. 93
3-8 جامعه آماری تحقیق.. 94
3-9 تعیین حجم نمونه و روش نمونهگیری.. 94
فصل چهارم: تجزیه وتحلیل یافتههای تحقیق.. 96
4-1- مقدمه. 97
4-2- آمارتوصیفی (توصیف پرسشنامه) 97
4-3 آمار استنباطی (آزمون فرضهای تحقیق) 103
فصل پنجم: نتیجهگیری و پیشنهادات... 112
مقدمه. 113
5-1- نتیجه گیری از فرضیات.. 113
5- 2 نتیجه گیری کلی ازتحقیق.. 114
5-3 پیشنهادات حاصل از تحقیق.. 117
5-4 محدودیتهای تحقیق.. 120
5-5 پیشنهاداتی برای تحقیقات آتی.. 120
منابع و مآخذ. 121
پیوستها 125
چکیده انگلیسی............................................................................................. 142
چکیده
تحقیق حاضر با هدف شناسایی عوامل موثربرایجادمطالبات معوق بانکی وارایه راهکارهای پیشگیری ازآن دربانک سپه مدیریت منطقه شرق تهران انجام گردید.دراین راستاباانجام مصاحبه، پرسشنامه و...باکارشناسان اموربانکی فاکتورهای نوع شخصیت متقاضی، نوع فعالیت، وثیقه دریافتی، سابقه اعتباری، معدل موجودی، نرخ سود تسهیلات و نرخ تورم بعنوان متغیرهای مستقل و مطالبات معوق بعنوان متغیر وابسته درنظرگرفته شدند.
مبنای روش تحقیق توصیفی ـ پیمایشی بوده وهمچنین یک روش تحقیق کاربردی نیز میباشد. حجم نمونه تحقیق فوق بااستفاده ازفرمول کوکران بدست آمد که شامل مدیران منطقه، کارشناسان، روسا و مسئولین اعتباری شعب تعیین گردید.و همچنین برای جمعآوری دادهها از ابزار پرسشنامه استفاده گردیده که درانجام این مهم پرسشنامه اولیه تهیه وپس ازانجام اصلاحات توسط اساتید راهنما و مشاور و کارشناسان امور بانکی به عنوان روایی و تعیین پایایی آن با استفاده از آزمون آلفای کرون باخ با ضریب پایایی 85/0 نهایتاً پرسشنامه نهایی تهیه وبین جامعه آماری توزیع گردید.
دادههای جمعآوری شده تحقیق با استفاده از نرم افزار SPSS و با کمک آزمونهای کای-مربع وt- student مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. نتایج تحقیق نشان داد که ازعوامل فوق فاکتورهای نوع شخصیت متقاضی و نوع فعالیت فاقد اثر و باقی فاکتورها موثر بر مطالبات معوق شناسایی شد و در جهت پیشگیری ازاین مهم نیز پیشنهادات ذیل ارائه گردید:
- تاکیدبراخذوثایق مطمئنه باتوجه به نوع تسهیلات درخواستی متقاضی.
- توجه کامل به سوابق اعتباری مشتریان در سیستم بانکی، بازار و محل کسب متقاضیان.
- ایجاد و راه اندازی سیستم اطلاعاتی جامع در خصوص سوابق و فعالیتهای مشتریان اعتباری.
-پرداخت تسهیلات باتوجه به میانگین موجودی حساب مشتریان نزدبانک.
- تعیین نرخ سود تسهیلات با بررسی کارشناسانه نرخ بهره در بازار آزاد و فاصله منطقی بین آنها.
- تعیین نرخ سود تسهیلات مطابق با نوع فعالیت متقاضیان تسهیلات و اولویتهای اقتصادی دولت.
- استفاده از موسسات اعتبار سنجی و رتبه بندی اعتباری بانکی.
- اجرای سیاستهای اقتصادی دیگرتوسط دولت به منظورکاهش نرخ تورم به استثناء عدم پرداخت تسهیلات.
پشتیبانی 24 ساعته آنلاین در صورت وجود مشکل در روند دانلود و خرید هر کدام از فایل های این سایت با 09214087336