پروتکل درمانی فرزند پروری مثبت
پروتکل درمانی فرزند پروری مثبت
پکیج (پروتکل) فرزند پروری مثبت در 22 صفحه ورد قابل ویرایش با فرمت doc
· توضیحات ابتدایی :
آماده سازی در 8 جلسه درمانی
طراحی شده به صورت آموزش گروهی
آماده شده در بیش از 22 صفحه (فونت B lotus)
فرمت فایل : ورد (word) با فرمت doc
نوع تایپ متن : کاملا استاندارد و قابل ویرایش
دارای رفرنس معتبر و به شیوه APA
توجه: این پکیج (پروتکل) شامل جلسات درمانی برای آموزش و اجرا می باشد. لازم به ذکر است که این پکیج برگفته از پایان نامه های کارشناسی ارشد و دکتری دفاع شده می باشد و در تحقیقات مختلف مورد استفاده قرار گرفته و با جامعه و نمونه ایرانی سنخیت کامل دارد.
پشتیبانی 09191809834 (لطفا فقط عنوان فایل، نام خریدار و مشکل خود را پیامک بزنید تا سوال و مشکل شما به متخصص مربوطه ارجاع شود).
نحوه دانلود : بلافاصله پس از پرداخت آنلاین قادر به دانلود فایل خواهید بود و همچنین یک نسخه از “لینک دانلود” نیز برای شما ایمیل می شود.
نمونه ای از جلسات درمانی پکیج مورد نظر:
جلسه اول:
1- آشنایی با اعضای گروه و توضیح اجمالی در مورد متغییر مربوطه در جلسات آموزشی
2- توضیح در مورد قوانین اساسی برای گروه و تدوین قوانین اساسی گروه
3- توضیح در مورد متغییر پژوهش
- نشانه های اختلال یا متغییر مربوطه
- انواع اختلال
- علل اختلال
- سایر اختلالاتی که با اختلال مورد نظر همبودی و همپوشی دارند
- انواع روش های درمانی
4- توصیف اجمالی در مورد فرزند پروری مثبت و هدف استفاده از آن
5- خلاصه جلسه
هدف:
آشنایی با اختلال در پژوهش مورد نظر و علائم مشکلات اختلال و برنامه آموزش فرزند پروری مثبت به منظور برجسته کردن لزوم چنین برنامه های آموزشی و ایجاد انگیزه و جلب همکاری آنها
جلسه دوم
1- مرور جلسه پیش
2- توصیف و تعریف فرزندپروری مثبت به تفصیل
3- جنبه های مهم فرزندپروری مثبت
.ایجاد محیطی امن
.ایجاد محیط مثبت یادگیری
.استفاده از قانون ابراز وجود
.داشتن توقعات واقعی
.مراقبت از خود به عنوان یک والد
4-دلایل مشکلات رفتاری کودکان
.علل ژنتیکی
.علل خانوادگی (پاداش های اتفاقی به رفتارهای منفی، تله اصرار کردن، نادیده گرفتن رفتارهای مطلوب، الگو گرفتن، نحوه ارائه دستورالعملها، پیغامهای هیجانی).
.علل مربوط به محیط خارج از خانه (همسالان و دوستان، مدرسه، رسانه های گروهی، تکنولوژی)
4- چگونگی ثبت رفتار و ارائه جداول ثبت آنها
5- خلاصه جلسه
6- تکلیف منزل:
رفتارهای نادرست کودک خود را با استفاده از جدول و نمودار داده شده در طول هفته آینده ثبت کنید.
هدف: آشنایی با برنامه فرزند پروری مثبت.
جلسه سوم
1- مرور جلسه دوم
2- بررسی تکالیف جلسه دوم و ارئه بازخورد
3- تقویت رابطه والد – کودک با ایجاد روابط مثبت با کودکان
.صرف وقت کافی و با کیفیت با کودکان
.گفتگو با کودک
.نشان دادن محبت و علاقه
4-تشویق وتقویت رفتار مطلوب
انواع تقویت کنندهها
.حسن غرور و افتخار شخصی
.توجه مثبت (کلامی وغیر کلامی)
.امتیاز دادن و فعالیتهای سرگرم کننده
.انجام یک فعالیت مشترک با کودک با عنوان نوعی امتیاز
.پاداش های عینی
5-نحوه ارائه تحسین کلامی
.توجه کودک را جلب کنید.
.رفتار مورد نظر را توصیف کنید (تحسین توصیفی)
.با حرارت تشویق کنید.
.صادق باشید.
6-روش های آموزش مهارتها و رفتارهای جدید
.ارائه نمونهای مناسب از طریق الگو سازی
.استفاده از آموزش اتفاقی
.تشویق استقلال فردی از طریق روش بپرس بگو و انجام بده
.استفاده از چارت رفتاری
7-خلاصه جلسه
8-تکلیف منزل
.استفاده از روش آموزش اتفاقی و بپرس، بگو، انجام بده در طول هفته و ثبت آن در جدول ارئه شده
هدف: تقویت تعاملات مثبت بین والد و کودک و ارائه راهکارهایی به منظور ایجاد یک ارتباط به عنوان نخستین گام مهم در کنترل کودک و همچنین آموزش راهکارهایی برای ایجاد رفتاری مطلوب در کودک
پروتکل درمانی فرزند پروری مثبت
اصولا محتوای این برنامه برگرفته از مطالب زیر است:
1- محتوای این برنامه بر اساس مدل یادگیری اجتماعی است که تعامل والدـکودک و ماهیت دو سویه بودن این تعاملات را برجسته میسازد (پاترسون، 1982)، این مدل، آن دسته از مکانیسمهای یادگیری را که الگوهای ناکارآمد و استبدادی تعاملات خانواده را حفظ و نگهداری میکند، شناسایی کرده و رفتارهای اجتماعی آتی را در کودکان پیش بینی میکند. در نتیجه برنامه به والدین مهارتهای مثبت برای جایگزینی اعمال اجباری و اسبدادی فرزندپروری آموزش میدهد.
2- پژوهش در مورد رفتار درمانی خانواده و کودک و تحلیلهای کاربردی رفتار که منجر به استرتژیهای مفید تغییر دهنده رفتار شده است، خصوصا پژوهشهایی که روی نظم بخشی مجدد سابقه مشکل رفتاری، از طریق طرح محیطهای مثبت بیشتر برای کودکان تاکید دارد.
3- تحقیقات توسعه یافته روی فرزندپروری در بافتهای زندگی روزمره که صلاحیتهای کودکان را در موقعیتهایی که به طور طبیعی رخ میدهد، شناسایی میکند. خصوصا موقعیتهایی که باید آنها را در منشأ این دو مورد جستجو کرد: صلاحیتهای هوشی و اجتماعی و روابط اولیه والد-فرزندی. آموزش والدین، خطر افزایش مشکلات عاطفی و رفتاری کودکان را کاهش میدهد، طوری که والدین بتوانند از تعاملات روزمره طبیعی برای آموزش مهارتهای کلامی و اجتماعی، صلاحیتهای رشدی و مهارتهای حل مسآله در محیطی عاطفی-حمایتی، به فرزندانشان استفاده کنند. تآکید خاصی روی آموزش اتفاقی یعنی تعاملاتی کودک خود آغازگر آن است، وجود دارد. اگر کودکان نتوانند صلاحیتهای کلامی را فراگیرند و همینطور نتوانند در طول دوران کودکی تکانش را کنترل کنند، در معرض خطر پیامدهای رشدی نامطلوب مثل مشکلات رفتاری قرار میگیرند.
4- مدل پردازش اطلاعات اجتماعی که نقش مهم شناختهای والدین مثل نگرشها، انتظارات و اعتقادات را به عنوان عواملی که خود کارآمدی والدین، تصمیمگیری و مقاصد رفتاری آنها سهیم هستند، برجسته میسازد. این برنامه، نگرشهای والدین را از طریق تشویق والدین به شناخت توضیحات تعملی متناوب اجتماعی برای رفتار کودکشان، مورد توجه قرار میدهد.
5- این برنامه عوامل خطرساز امور ضعف مدیریتی والدین، اختلافات زناشویی و استرس و افسردگی آنان را مورد توجه قرار میدهد. امور استبدادی والدین در فرآیند آموزش فعال مهارتها قرار میگیرد که باعث میگردد والدین توانایی از بین بردن سیکلهای منفی مداخلات والد-فرزندی را پیدا کنند. ناسازگاری والدین یکی از عوامل خطر ساز برای فرمهای روانسنجی کودکان و نوجوانان است، از این رو این برنامه، کار گروهی و همکاری را در بین کسانی که در برزگ کردن کودک مشارکت دارند پرورش میدهد. بهبود ارتباط والدین، عامل مهمی برای کاهش تعارضات والدین در مورد مسائل کودک است و مشکلات فردی هر کدام از والدین و کودکانشان در روابط تعارضآمیز را کاهش میدهد. همچنین ساندرز و همکاران (2007) گزارش کردهاند که TRIPLE P عوامل استرسزای والدین را نیز تحتالشعاع قرار میدهد و عواملی مثل افسردگی، عصبانیت، اضطراب و سطوح بالای استرس میتوانند از طریق بهبود مهارتهای والدینی کاهش یابند.
6- رویکرد سلامت جمعی و عمومی در زمینه مداخلات خانواده، همانطور که بیگلان (1995) اشاره کرده، کاهش رفتار ضد اجتماعی در کودکان مستلزم یک بافت جمعی و عمومی برای والدین است. هدف از استراتژیهای پیشرفتی سطح اول TRIPLE P، به عنوان بخشی از یک سیستم وسیعتر مداخله، ایجاد تغییرات در بافت وسیعتر بوم شناسی والدینی است. این تغییر با طبیعی کردن تجارب والدین (خصوصاً فرآیند شرکت در آموزش والدین) و نیز با شکستن احساس تنهایی والدین و مهم دانستن مشکلات فرزندپروری صورت میگیرد (ترنر و همکاران، 2002).
شیوع رو به افزایش مشکلات سلوک در کودکان موجب شده است که این اختلالات جزء اصلی بیماریهای کودکان قرار گیرد. از سوی دیگر، هزینههای اقتصادی، اجتماعی و روانی ناشی از چنین مشکلاتی و نیز جوان بودن و شرایط در حال توسعه کشور ما، لزوم توجه به این مشکلات را بیشتر میکند. مشخصههای خاص این کودکان موجب شده است که والدین و به ویژه مادران آنهافشارهای والدینی بیشتری از سایر مادران متحمل شوند و اثرات مخرب چنین استرسی بر بهداشت روانی و من جمله احساس صلاحیت والدگری آنها، موجب تشدید مشکلات سلوک خواهد شد. به طوری که این مسآله خانواده را در چرخهای معیوب و دائمی گرفتار میکند.
. Biglan
- چرا اعتماد به ما ؟
وبسایتی که هم اکنون در آن قرار دارید زیر مجموعه سایت آفمَس به نشانی (ofmas.ir) می باشد و شما را به فروشگاه فایل آفمَس برای خرید انتقال می دهد. فروشگاه آفمَس دارای نماد اعتماد الکترونیک از وزارت صنعت، معدن و تجارت می باشد که در صفحه اصلی این سایت قابل مشاهده است .