دانلود پرسشنامه

دانلود پرسشنامه, پیشینه تحقیق,طرح توجیهی, پاورپوینت,فصل دوم پایان نامه,پرسشنامه های مدیریتی, فروش لایک اینستاگرام ارزان,دانلود پرسشنامه کیفیت زندگی, دانلود پرسشنامه رایگان, دانلود پرسشنامه های روانشناسی, ,دانلود پرسشنامه رضایت شغلی ,دانلود پرسشنامه افسردگی بک دانلود پرسشنامه مدیریت, دانلود پرسشنامه هوش هیجانی, دانلود پرسشنامه روانشناسی, ,دانلود پرسشنامه استاندارد دانلود پرسشنامه رایگان روانشناسی, دانلود پرسشنامه,

دانلود پرسشنامه

دانلود پرسشنامه, پیشینه تحقیق,طرح توجیهی, پاورپوینت,فصل دوم پایان نامه,پرسشنامه های مدیریتی, فروش لایک اینستاگرام ارزان,دانلود پرسشنامه کیفیت زندگی, دانلود پرسشنامه رایگان, دانلود پرسشنامه های روانشناسی, ,دانلود پرسشنامه رضایت شغلی ,دانلود پرسشنامه افسردگی بک دانلود پرسشنامه مدیریت, دانلود پرسشنامه هوش هیجانی, دانلود پرسشنامه روانشناسی, ,دانلود پرسشنامه استاندارد دانلود پرسشنامه رایگان روانشناسی, دانلود پرسشنامه,

دانلود پرسشنامه, دانلود پیشینه تحقیق, سایت پیشینه تحقیق, سایت پرسشنامه های روانشناسی, دانلود طرح توجیهی, مبانی نظری و پیشینه تحقیق , پرسشنامه مدیریتی, پاورپوینت آماده

سیاهه ی رفتاری کودک (CBCL) آخنباخ - نسخه والدین

پنجشنبه, ۳ خرداد ۱۳۹۷، ۰۸:۴۶ ب.ظ
سیاهه ی رفتاری کودک (CBCL) آخنباخ نسخه والدین
دسته بندی پرسشنامه
فرمت فایل docx
حجم فایل 29 کیلو بایت
تعداد صفحات فایل 10
سیاهه ی رفتاری کودک (CBCL) آخنباخ - نسخه والدین

فروشنده فایل

کد کاربری 4674

سیاهه ی رفتاری کودک (CBCL) آخنباخ - نسخه والدین


روایی:دارد

پایایی:دارد

نمره گذاری وتفسیر : دارد

منبع: دارد



سیاههی رفتاری کودک (CBCL) آخنباخ - نسخه والدین

در زیر فهرستی از رفتارها و حالات مختلف آورده شده است چنانچه هر کدام از آنها در مورد کودک یا نوجوان شما در حال حاضر یا

در طول 6 ماه گذشته وجود داشته است، آن را با علامت (×) مشخص نمایید.
معرفی آزمون

سـیاههی رفتاری کودک از مجموعه فرمهای موازی آخنباخ ASEBA بوده و مشکلات کودکان و نوجوانان را در 8 عامل اضطراب/

افسـردگی، انزوا/ افسـردگی، شـکایتهای جسمانی، مشکلات اجتماعی، مشکلات تفکر، مشکلات توجه، نادیده گرفتن قواعد و رفتار

پرخاشـگرانه ارزیابی میکند. دو عامل نادیده گرفتن قواعد و رفتار پرخاشگرانه عامل مرتبه دوم مشکلات برون سازی شده را تشکیل

میدهند.

این پرسـشـنامه مشـکلات عاطفی- رفتاری و همچنین توانمندیها و شـایستگیهای تحصیلی و اجتماعی کودکان 6-18 سال را از

دیدگاه والدین مورد سنجش قرار میدهد و نوعاً در 20 الی 25 دقیقه تکمیل میشود (مینائی، .(1384
شیوه نمره گذاری

این پرسـشـنامه 115 سـوال در رابطه با انواع حالات رفتاری کودکان تشـکیل شده است. پاسخ به سوالات این پرسشنامه به صورت لیکرت 3 گزینـهای از 0 تـا 2 میباشـــد. بدین ترتیب که نمره "0" به مواردی تعلق میگیرد که هرگز در رفتار کودک وجود ندارد؛ نمره "1" به حالات و رفتارهایی داده میشود که گاهی اوقات در کودک مشاهده میشود و نمره "2" نیز به مواردی داده میشود که بیشتر مواقع یا همیشه در رفتار کودک وجود دارد.
این فرم، 8 مشکل یا سندرم عاطفی- رفتاری را اندازه میگیرد که عبارت است از:

-1 اضطراب/ افسردگی (AD) (شامل مواد 12، 14، 29، 30، 31، 32، 33، 35، 45، 50، 52، 71، 91 و (112؛ -2 گوشهگیری/ افسردگی (WD) (شامل مواد 5، 42، 65، 69، 75، 102، 103و (111؛

-3 شکایات جسمانی (SC) (شامل مواد 47، 49، 51، 54، 56a، 56b، 56c، 56d، 56e، 56f، 56g و در صورت امکان (56h؛ -4 مشکلات اجتماعی (SP) (شامل مواد 11، 12، 25، 27، 34، 36، 38، 48، 62، 64 و (79؛

-5 مشکلات تفکر (TP) (شامل مواد 9، 18، 40، 46، 58، 59، 60، 66، 70، 76، 80، 83، 84، 85، 92 و (100؛

-6 مشکلات توجه (مربوط به اختلال نارسایی توجه/بیشفعالی) (AP) (شامل مواد 1، 4، 8، 10، 13، 17، 41، 61، 78، و (80، -7 رفتار قانون شکنی (RB) (شامل مواد 2، 26، 28، 39، 43، 63، 67، 72، 73، 81، 82، 90، 96، 99، 101، 105 و (106؛
-8 رفتار پرخاشگری (AG) (شامل مواد 3، 16، 19، 20، 21، 22، 23، 27، 37، 57، 68، 86، 87، 88، 89، 94، 95، 97 و .(104
علاوه بر شیوه بالا CBCL سه نمره پهنباند1 شامل -1 مشکلات رفتاری درونیسازی شده2، -2 مشکلات برونیسازی
شده3 و -3 مشکلات کلی4 نیز دارد.
-مقیاس مشـکلات رفتاری درونیسـازی شـده شـامل گویههای خردهمقیاسهای گوشـهگیری/ افســردگی (WD)، شکایات جسمانی (SC) و مقیاس اضطراب/ افسردگی (AD) میباشد.
-مقیاس مشـکلات رفتاری برونیسـازی شده شـامل گویههای خردهمقیاسهای رفتار قانون شکنی (RB) و رفتار پرخاشگری
(AG) میباشد.
-مقیاس مشکلات کلی شامل همهی گویهها به جز گویههای 2 و 4 (آلرژی و آسم) میباشد.
در مورد تفســیر نمرات آزمون چنانکه آخنباخ (1991) اذعان میدارد در مقیاسهای مشــکلات رفتاری درونیســازی شــده و برونی سـازی شـده و مشـکلات کلی اگر نمرهی (T score) T فرد کمتر از 60 باشد در محدودهی نرمال یا غیربالینی و اگر نمرهی T بین 60-63 باشد در محدودهی مرزی-بالینی و اگر نمرهی T بزگتر از 63 باشد در محدودهی بالینی قرار دارد.
همچنین در مقیاسهای 8 مشکل یا سندرم عاطفی- رفتاری اگر نمرهی (T score) T فرد کمتر از 65 باشد در محدودهی نرمال یا غیربالینی و اگر نمرهی T بین 65-69 باشد در محدودهی مرزی-بالینی و اگر نمرهی T بزرگتر از 69 باشد در محدودهی بالینی قرار دارد. (طریقه محاسبه نمرهی T در ذیل ارائه شده است)
سـیاههی رفتاری کودکان (CBCL) ابزاری اسـت که توسـط یکی از والدین یا فرد دیگری که با شــایســتگیها و مشکلات رفتاری کودک به خوبی آشــناســت تکمیل میگردد. این ابزار را هم میتوان به صــورت خودگزارشــی و هم به صــورت مصــاحبه اجرا کرد. همچنین CBCL را میتوان به منظور اندازهگیری تغییرات رفتاری کودک در زمان یا به دنبال درمان مورد استفاده قرار داد.


نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی